nederpunk.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    No Future Nu-Punk in NL 1977-2012-Recensie
    NO FUTURE NU-PUNK IN NEDERLAND 1977-2012 DOOR LEONOR JONKER

Ik ontmoette Leonor Jonker voor het eerst toen zij in 2010 een concert van 999 in de Maloe Melo organiseerde. Ik vond het opmerkelijk dat iemand die in de ogen van old school punks nog vrij jong was (destijds rond de 23 jaar) op kleine schaal concerten van oude punkbands en -artiesten organiseerde. Daarna volgde nog een concert van John Cooper Clarke en recent twee onvergetelijke avonden met The Bips en The Members (in café de Vinger in Den Haag op 26 januari jl.) en niet te vergeten Helmettes en Zips, weer in de Maloe Melo op 24-2-2012. En tussen de bedrijven door vond Leonor ook nog de tijd om een lijvig werk over punk in Nederland te schrijven onder de titel No Future Nu. Het werd op 9 februari jl. gepresenteerd in de Maloe Melo. Dat werd een hele leuke avond waar ik veel oude punks van weleer ontmoette en de hand kon schudden. Vervolgens zette ik me vol verwachting aan het lezen van dit bij Lebowski Publishers verschenen boek.

En ik moet eerlijk zeggen, bij eerste lezing viel het me bepaald niet mee. De stijl is heel historisch-beschrijvend, hetgeen niet verbaast van een historica als Leonor. Maar echt gegrepen door het verhaal werd ik niet. Toegegeven, het is heel goed gedocumenteerd allemaal en de research was ongetwijfeld grondig. En op echte fouten kan ik haar ook niet betrappen. En zeker, er zijn zeer boeiende passages in te vinden. Zo is het hoofdstuk over punk en mode zeer de moeite waard en getuigen ook de links die gelegd wordt met kunst, internet, disco, cyberpunk en house van belezenheid en erudutie. In NRC van 12-2-2012 werd Leonor in de recensie van haar boek de punk-professor genoemd. Dat vind ik aan de ene kant een rake betiteling, maar aan de andere kant ook weer niet. Want bezieling en hart voor de zaak heeft deze dame zeker, en in die zin is ze al een aantal jaren een aanwinst voor de scene. Wat dat betreft dus niets dan lof !

Maar het moet me ook van het hart dat tussen de regels door toch te lezen valt dat we hier te maken hebben met iemand die punk zelf niet bewust heeft meegemaakt en achteraf moest reconstrueren -hoe goed gedocumenteerd ook- wat zich afspeelde in een tijdperk waar ze zelf geen deel van uit heeft gemaakt. Met goede hulp van Diana Ozon en Hugo Kaagman weet ze vervolgens met name de vroege geschiedenis zeer goed te laten herleven. Maar er ontbreekt ook het nodige. The Rondos krijgen terecht veel aandacht omdat zij zeer invloedrijk waren. Maar een belangrijke band als The Ex krijgt weer (te) weinig aandacht. En de jaren negentig komen er ook een beetje bekaaid af. Niets over NRA bijvoorbeeld, toch een belangrijke band en dat zeg ik niet alleen omdat het goede vrienden van me zijn.

Samenvattend zou ik willen zeggen: een goed boek, interessant om te lezen en bij vlagen zelfs zeer goed, maar niet het definitieve statement dat ik ervan verwacht had. Maar misschien waren mijn verwachtingen wel te hoog.

Kees Smit, webmeester, 2-4-2012