nederpunk.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    Laatste artikelen
    Hij was en is actief in allerlei bands, waaronder The Ex en Riot en minder bekende bands zoals Nixons, Hemas, Incontinentals en Dark Clouds. Daarnaast was hij de samensteller van het legendarische fanzine Strijdzweet. Tijd dus voor een interview met Ewoud de Groot.

     

    Wanneer ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het verschijnsel punk ?
     
    in 1977 was ik al breed geïnteresseerd in gitaarmuziek zoals black sabbath roxy music lou reed e.d.
    Ik heb eerste punk in toppop gezien
    en ik heb de ophef eromheen in Londen opgesnoven
    god save the queen in 77 onder de toonbank vandaan gekocht
    in 77 en 78 een aantal malen in Londen geweest

    Hoe ben je actief geworden in de punkscene en wat heb je zoal gedaan ?

    Ik ben in 77 gelijk aan het singles en elpees verzamelen geslagen en werd een soort punk venter
    Ik bestookte de diskjockey in de plaatselijk populaire tent HET SLOB te zaandam bijna wekelijks met nieuw plaatwerk
    { voor de punk er was pogode we daar al op the j. geils band - whammer jammer
    dit omdat het er zo vol was dat er geen andere mogelijkheid was dan omhoog / omlaag te gaan }
    in 78 kwam ik meer en meer in het jongerencentrum het drieluik
    punk vierde daar hoogtij vanaf 79 toen jos kley de zanger van the ex daar als stage loper werkte
    ik ben daar als diskjockey evangelische ewoud / opa normaal gaan draaien in 79 en was lid van de programmeer groep
    ook maakte ik in 79 80 een fanzine genaamd STRIJDZWEET wat ik o.a. in galerie anus in Amsterdam verkocht.
    was vanaf 78 ook regelmatig in paradiso te vinden en later ook in parkhof in alkmaar
    begrijp naderhand niet hoe ik zoveel gedaan en gezien heb in een jaar of 4
    was toen een energieke gedreven jongeling
    was ook nog actief in de {zaanse} kraak beweging
    woonde in huize waterpas het zaanse kraak cafe toen al met 17 soorten buitenlands bier , kortom het paradijs daarna in het punk kraakpand sabel.

    Als je in bands hebt gespeeld, wanneer waren die actief en wat was de bezetting (indien mogelijk ook met bezettingswisselingen) ?
     
    was in het eerste jaar van THE EX de vaste gastzanger
    the ex speelde toen sham 69 en angelic upstart nrs. en hun eerste eigen eerste nr FUCK ELISE
    wat sinds kort op you tube is terug te vinden inclusief mijn schone performance
    trad met the ex ook op tijdens het legendarische festival in de bakkerij te Castricum
    ben ook in 79 begonnen met muziek maken met plaatselijk legendarische bandjes

    THE HEMA,S
    marijke bottema - gitaar / sam herman - gitaar / jos olie - zang / erik de boer - drums / ewoud de groot - bas
    eerste optreden feest van de ex in Amsterdam december 79
    [ heb daar broodje leren kennen ]
    --- de hemas veranderde in 1981 van samenstelling
    marijke verliet de band en werd vervangen door yvonne op gitaar
    de bandnaam werd toen BIOLOGISCH TRIOo {met ze,n 4e} BRANDNETEL
    wij stonden in 82 in het voorprogramma van Vice Squad
    het Amsterdamse publiek was zo agressief onder invloed van dopw dat wij het podium niet op durfden
    mijn broer met doedelzak die ons intro zou verzorgen durfde wel en werd flink onder gerocheld , maar speelde onverstoord door.
    naar afloop van het concert zijn de Amsterdammers na het slopen in de omliggende straten van het drieluik onder politie begeleiding naar Amsterdam afgevoerd.
    in de zelfde periode als de hemas speelde ik ook in

    THE NIXONS een anarchistisch experimenteel bandje
    jan martens - zang / joke kaviaar - zang {nu dichteres}
    pauline kuin - keyboard / kees conijn - drums / kees klap - gitaar / ewoud de groot - bas
    ----------------
    wij fungeerden als vaste inval bands in drieluik
    in 1980 op een avond met de hemas , de nixions, bernard and the locheed rockers en the ex {als inval bassist} opgetreden.
    dit sloeg natuurlijk muzikaal nergens op , maar we hadden veel fun wat in die tijd het belangrijkste was
    ---------------------------------------
    in 1982 van bas naar gitaar over gestapt en in RIOT gaan spelen {bestond van 1981/83}
    mijn eerste band waar de muziek van stond
    riot bestond uit :
    fred dijkstra -zang / bob obdam - drums / Marcel Koning - bas
    michiel wiering -gitaar / ewoud de groot - gitaar
    RIOT maakte eind 82 met de wormer band N.V. LE ANDEREN de split lp SOUND OF THE STREET
    uitgebracht op het vogelspin label
    ----------------------------------------------
    van 87 tot 1997 met onder andere mijn broer in de mad metal hardrockband HIGHLANDER gespeeld
    een hardrock- punk band met een doedelzak versterkt via vervormers
    een cd gemaakt ONE PIPER DOWN
    -----------------------------------
    in 90 / 93 speelde ik ook nog in ETZ een Amsterdamse garagerock groep
    en van 97 tot 2000 in the capitols 60,s rock
    alleen etz heeft de oefenruimte wel eens verlaten voor een optreden
    --------------------------------------------------------
    rond 2000 terug in de punk met de 5 jaar met tussenpose bestaande band THE INCONTINALS
    met op drums de zaanse punk legende chaos , al jaren drummer van de band zaanse pretpunk band FUCKING VIRGINS
    THE INCONTINENTALS gaven een legendarisch optreden in een Surinaams verrenigingsgebouw
    het publiek trok wit weg en een deel van hun ging in hun auto reggae zitten te luisteren
    ---------------------------------------------------
    zins 2007 ben ik van gitaar overgestapt op de (versterkte} mandoline
    speel sindsdien in de band DARK CLOUDS waarmee we nog dit jaar een cd gaan uitbrengen
    beïnvloed door o.a joy division , punk en wave , editors ,oude pink floyd en allerlei smerige rock
    deze band bestaat uit :
    marcello carlino - Spaanse gitaar
    volgert ris - staalsnarige gitaar
    Fabian de Vré - bas
    ron boelens - zang
    chaos - drums
    ewoud de groot - mandoline
    http://www.darkclouds.nl/
    geen akoestische slappe hap !
    http://www.youtube.com/watch?v=gqgrWcgmljk

    Bezit je opnamen van een of meer van de onder drie genoemde bands die niet zijn uitgebracht op vinyl of CD ?
    ja , van de hema,s en de nixons maar dat is zo beroerd dat ik niet weet of ik dat zelf nog wel wil horen !
    ook van the incontinentals
    na een jaar niet geoefend te hebben het oefenen opgenomen
    de nieuwe bassist zit er soms naast maar de power spat er vanaf

    Hoe waren de reacties van ouders en vrienden toen je punk "werd" ?
    ik kwam uit een politiek nest
    ouders oud anjv ers {CPN jongeren} protest zat bij ons in het bloed
    ze waren geroyeerd omdat ze net na de oorlog tegen het onsmakelijke idee waren om de jongerenbeweging een uniform aan te meten.
    broer dienst weigeraar en anti militarist
    voor de punk zat ik ook bij het anjv en verkeerde tussen actie voerende hippies/ krakers
    liep op mijn 15 al te demonstreren en dit niet omdat het moest , maar ik volgde mijn gevoel.
    voel me eigenlijk een te laat geboren provo
    was altijd tegendraads , liep op school rond als rock and roll, er met vetkuif
    dat ik punk werd gaf meer een schok in de buurt dan bij mijn vrienden

    Hoe kijk je achteraf op de punk-periode terug, wat waren positieve en negatieve kanten er van ?
    positief aan de punk was dat een redelijk verlegen jongen als ik in een sfeer van alles mag en kan behoorlijk uit zijn dak kon gaan bij veilig kudde gevoel
    ik weet niet of dat buiten de zaanstreek ook zo was maar eind jaren 70 bewoog in het jongerencentrum en plaatselijke disco allerlei volk door elkaar zonder problemen rockers,hippies ,punks,motorgangs , rasta,s en bluesfreaks
    kortom een gave tijd vol spontaniteit.
    door het uniformisme , leren jasjes met spikes in de jaren tachtig en het risico in elkaar gebeukt te worden omdat je er anders uitzag
    dan voorgeschreven had ik het wel gehad met punkers
    punk kreeg meer en meer fascistische trekjes en menige kennis bezweek aan de harddrugs
    een herhaling van de hippie cultuur waar ook een hoop lieden eindigde in een verslaving.
    mensen schijnen maar beperkt met vrijheid te kunnen omgaan.
    de muziek bleef me interesseren , ben me meer gaan verdiepen in de Amerikaanse jaren 60 punk en psychedelica
    en ben nog jaren als diskjockey blijven doordraaien en speel nog steeds smerige rock

    Heb je in de punktijd ervaringen opgedaan of dingen meegemaakt die belangrijk zijn geweest voor je wereldbeeld, je persoonlijke ontwikkeling e.d. ?
    Heb je in de punktijd ervaringen opgedaan of dingen meegemaakt die belangrijk zijn geweest voor je wereldbeeld, je persoonlijke ontwikkeling e.d. ?

    ben na de spontane punktijd meer in mijn schulp gekropen
    ben de jaren 80 geëindigd met een blow verslaving en een zware depressie
    heb me met creatief te uiten, door te schilderen en muziek te blijven maken uit mijn depressie gevochten.
    heb mijn interesse van  mensen meer naar de natuur verlegd.
    nu fanatiek natuurfotograaf en voer regelmatig een goed gesprek met een geit
    heb het gevoel dat idealen lijden tot frustratie en teleurstelling
    en losbandige vrijheid tot verslaving 

    Wat zijn je vijf favoriete punkplaten ? (graag twee lijstjes, uit NL en daar buiten)

    nederland :
    the ex – disturbing domestic peace
    nitwitz - you,re so cute
    speed twins - it's more fun to compete
    rondos - king kong's penis
    the straks - vieze katolieken
    -------------------------------
    wat ik nog wil toevoegen is dat een van Nederlandse platen de me emotioneel het diepst raakt
    een laat werk is van de Amsterdamse the bugs namelijk de 12'' emotion
    de ruige kantjes zijn er af bij de bugs maar het heeft een extra lading
    heb deze plaat na lang aandringen uit iemands verzameling vandaan gekocht
    ------------------
    buitenland

    dead boys - Young Loud and Snotty
    the damned - damned damned damned
    radiators from space - tv tube heart
    the partisans - 17 years of hell

    Wat wil je zelf nog toevoegen ?

    dwars ben je van natuur
    de oude punk tijd was een mooi moment
    ---------------------
    Bedankt voor het interview Ewoud !
     
    Kees, Webmeester
    Lees meer...   (4 reacties)
    OPROEP 
    WIE KAN EEN KWALITATIEF GOEDE TRANSFER DOEN VAN DE INTEGRALE VERSIE VAN 
    DE PANDEMONIUM DEMO AFFAIRE TAPE
    VANAF EEN ORIGINEEL EXEMPLAAR ?
    Hierover kun je contact opnemen met Marc Janssen van Noise & Distortion 
    via fulcimo@scarlet.be
    Deze wil in samenwerking met de band deze demo op vinyl gaan uitbrengen.
    Kees, webmeester
    Lees meer...   (2 reacties)
    WHO KILLED BAMBI ???
     
    De man die de Sex Pistols groot maakte en er zelf beter van werd, is niet meer.
    R.I.P. Malcolm, ik mocht je niet maar je was wel een geniale eikel.
     
    Kees, webmeester
    Lees meer...   (1 reactie)
    BE WHAT YOU ARE: EEN BRUISENDE AVOND IN UTRECHT MET STIFF LITTLE FINGERS (SLF)
     
    Voor het eerst sinds 2000 (5 mei om precies te zijn, ze speelden toen in de Melkweg) zag ik dinsdagavond SLF weer spelen en dat was een waar genoegen. De sfeer was fantastisch, er waren veel vrienden en oude bekenden en de band was in topvorm.
    Met name aan het eind van het optreden toen de echte "classics" gespeeld werden. Maar ook de wat meer recente nummers van albums als Go For It en latere, minder bekende maar zeker niet slechte singles zoals het briljant uitgevoerde Just Fade Away en Safe as Houses stonden als een huis. Een verrassing voor mij was Hits and Misses, een nummer dat ik altijd geweldig heb gevonden maar dat zelden of nooit voorkomt in lijstjes die mensen van hun favoriete SLF-nummers maken. De uitvoering van Doesn't Make it Alright (cover van The Specials) was eveneens supergoed.
     
    Zoals gewoonlijk was Broodje weer druk in de weer om het gebeurde op zijn eigen wijze vast te leggen op foto en video. Zie Facebook voor het resultaat.
     
    En Rolf en Sandra, dank voor de lift naar huis, dat scheelde me een hoop reistijd !!!
     
    Volgende keer in 2020 met rollators in het Malcolm McLaren-zalencomplex voor oude maar nog niet bejaarde punks ? Wat zou daarvoor een goede locatie zijn ?
    Misschien in het dan ongetwijfeld verrezen punkkwartier in de Muziekwijk van Almere ?
    Of is punk dan echt dood ?
     
    SLF is uiteraard geen nederpunk maar het nederpunk-gehalte van deze avond was zo hoog dat een korte recensie op zijn plaats is !
     
    Kees, webmeester, 1-4-2010
     
     
    Lees meer...   (1 reactie)

    INTERVIEW VAN BERT BROODJE MET MAX NATKIEL

    Op 1 juni 2009 interviewde Bert Broodje de fotograaf Max Natkiel, voornamelijk bekend van het boek Paradiso Stills.

    Nadat Max van de lagere school kwam, wist men aanvankelijk niet wat daarna met hem aan te vangen. Het werd een jaar Zeevaartschool en daarna twee jaar varen. Tijdens deze periode ontmoette hij iemand die in de filmwereld zat en hem introduceerde bij de bekende regisseur en kunstenaar Louis van Gasteren. Bij hem heeft Max ongeveer zes jaar gewerkt en het filmvak geleerd, gevolgd door militaire dienst. We schrijven dan begin jaren zestig (rond 1962).


    “Toen mijn diensttijd voorbij was kon ik niet zo goed meer met Louis van Gasteren opschieten, met name zijn autoritaire houding begon me tegen te staan. Hij heeft toen gezorgd dat ik bij Joop Geesink kwam bij de Live Action-afdeling. Daar ben ik heel lang camera-assistent geweest. Toen Geesink over de kop ging ben ik als free-lancer gaan werken. Ik had toen de mogelijkheid in Engeland een video-opleiding te gaan volgen maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Ik kwam toen in een uitkering terecht. Ik was een vaste bezoeker van Paradiso, al vanaf de hippietijd. En daarna ontstond de punkbeweging en ik was al een beetje met fotografie bezig maar dat kwam niet echt van de grond. Vanuit een soort naiviteit ontstond toen het idee om portretten van de bezoekers van Paradiso te gaan maken”.


    Max toog vanaf 1979 gewapend met zijn Rolleiflex-camera naar Paradiso om daar de bezoekers te fotograferen.


    “Ik fotografeerde toen meer op straat, gebouwen die afgebroken werden, ik was ook wel geïnteresseerd in architectuur maar aan portretfotografie heb ik in die tijd helemaal niet gedacht, dat kwam pas later. In 1979 ben ik in Paradiso bezoekers gaan fotograferen.Toen ik veel bezoekers die punk waren leerde kennen in Paradiso en hoorde dat ze in No Name kwamen ben ik met een kleinbeeldcamera van Leica ook daar gaan fotograferen. Omdat ik een uitkering had, had ik weinig geld en kon ik maar een rolletje tegelijk volschieten. Via een zekere Henri Parens kon ik een rekening bij Capilux openen en toen kon ik meer fotomateriaal krijgen en ook afdrukken laten maken. Die Henri Parens was overigens dezelfde man die later de cover van het boek Paradiso Stills heeft ontworpen”.


    Max ontwikkelde al snel een eigen stijl.

     

    “In die tijd was het erg in om met de “available light”-techniek te werken. Met een lange sluitertijd, zoals Ed van der Elsken ook deed. Zo kreeg je vrij grofkorrelige foto's met vaak wel een halve minuut belichting. Daarnaast was het geheim van mijn foto's dat ik 6 x 6 plus x materiaal gebruikte met daarnaast nog een zware flitser erop. De Rolleiflex was een vrij ongemakkelijke camera waarmee je niet snel kon werken maar het gaf de foto's wel een eigen stijl”.


    Max had in die tijd weinig geld maar daar vond hij een oplossing voor.


    “Op een gegeven moment zag een medewerkster van Paradiso de briefkaartjes van mijn foto's die ik altijd meenam om uit te delen. Zij vond het mooie foto's en vroeg of ik een maandkaart van Paradiso wilde. Daardoor kon ik in en uit lopen. In die tijd kostte een kaartje doordeweeks 2,50 en in het weekend of als er bekend bands kwamen 7,50.

    Ook kreeg ik veel gratis drank van het barpersoneel. Meestal een combinatie van bier en wodka.

    Om goede foto's te kunnen maken moest ik goed contact met de bezoekers krijgen. Een aantal bezoekers, zoals Ricky, heb ik veel vaker gefotografeerd. Hij is later ook een goede vriend van mij geworden en ik heb hem door de jaren heen gevolgd. De metamorfose van punks was heel fasci-nerend om mee te maken”.


    Voor zijn werk was waarschijnlijk heel interessant dat de punks in die tijd heel creatief waren in het zelf creeren van hun kleding.


    Max was ook heel bewust bezig geweest om de plek te bepalen van waaruit hij wilde fotograferen.


    “Aanvankelijk ben ik begonnen in de zaal maar ik kwam er al snel achter dat dat een heel onrustig beeld gaf met veel schimmen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een beetje neutrale plek. De WC bleek geschikt te zijn maar ook de bankjes met licht er achter, dat gaf een rustig effect.Het voordeel van het feit dat ik meer materiaal kon gaan gebruiken was dat ik series van mensen kon maken en dan de beste foto's eruit pikken. Ik ontwikkelde de foto's ook zelf. Aan de andere kant wilde ik mensen ook niet teveel sturen en ze zoveel mogelijk hun eigen gang laten gaan om een natuurlijke houding te bereiken”.


    In de loop der jaren fotografeerde hij mensen uit allerlei verschillende groepen mods, skinheads, punks, Molukkers, rasta's, wavers etc.


    “Het ging vooral heel relaxt en ik vond het ook leuk. Sommige bezoekers wilden ook steeds opnieuw op de foto”.


    De foto van Louise op de cover is wel een heel unieke foto geworden en waarschijnlijk zijn beste foto.


    “Ja dat zal ik waarschijnlijk wel nooit meer verbeteren. Het was boven waar vroeger broodjes en wiet en stuff werden verzocht. Ik had wel door dat dit de juiste techniek en manier van fotograferen was. Ik gebruikte een sportzoeker om het juiste beeld te bepalen”.


    Max specialiseerde zich vooral in portretten van de bezoekers, meer dan andere fotografen. Daardoor schetste hij meer dan de anderen een tijdsbeeld.


    “Ik vond de techniek van Anton Corbijn niet zo interessant die was veel afstandelijker. Ik zocht meer de confrontatie op en vroeg mensen daadwerkelijk of ze op de foto wilden. In het begin wou lang niet iedereen dat maar langzamerheid werd ik bekender. Broodje zag het zelf in het begin ook niet zitten om gefotografeerd te worden”.


    (Broodje: Dat klopt want ik wilde in die tijd uberhaupt eigenlijk niet op de foto. Gaandeweg ook toen ik meer foto's van je zag veranderde dat en begon ik het interessant te vinden)


    “Het gebeurde ook wel dat ik sommige bezoekers die ik eerder had gefotografeerd kon “matsen” als ze geen geld hadden. Ze konden dan via mij toch naar binnen. Bij het concert van Bob Marley liep het een beetje uit de hand en wilden er wel erg veel mensen naar binnen. Ze hebben toen zelfs een deur eruit willen slaan die hebben ze toen maar open gezet”.


    Max kreeg ook een paar bekende Nederlanders voor de camera.


    Herman Brood, Diana Ozon en Dr. Rat. En Broodje natuurlijk (lacht). Dr. Rat herinner ik me nog wel goed ook van dat blaadje dat hij maakte de Koekrand(t).


    Max heeft tegenwoordig weinig contact meer met Paradiso-bezoekers van destijds.


    “Ik soms nog wel eens mensen uit Paradiso tegen in de stad maar in Paradiso zelf had ik een vaste entourage om me heen wat weer verwaterde nadat het boek was uitgekomen”.


    In de tijd dat het boek Paradiso Stills uitkwam liep de punkbeweging een beetje af.


    “Ja dat klopt, eigenlijk had ik eerder moeten beginnen dan in 1979 want de punkbeweging kwam al eerder op. De punkbeweging boeide mij erg omdat ik me altijd al interesseerde voor anarchisme. Ik heb ook veel anarchistische schrijvers gelezen. Wat me erin aansprak was dat ze niet echt een ideologie hadden maar zich wel afzetten tegen de maatschappij. Ik vond het altijd leuk om dingen te doen niet echt door de beugel konden (binnen zekere grenzen). De hippiebeweging sprak mij nooit aan ik liep ook altijd in een uniformjasje rond. Eenvormige kleding was ook altijd mijn stijl vanwege de bewuste herkenbaarheid”.


    Er waren ook mensen die naar hem toekwam om gefotografeerd te worden. Was dat ijdelheid of wilden ze per se een foto van jou hebben ?


    “Dat was volgens mij een combinatie van hun eigen ijdelheid en dat ze het interessant vonden om door mij gefotografeerd te worden. De laatste paar jaar die je in het boek ziet nam de eenvormig-heid nogal toe en vervlakte de creativiteit een beetje. In plaats van zelf kleding te maken ging men die kopen. Misschien was dat ook wel de reden dat ik toen gestopt ben. Er kwam een nieuwe generatie, de Mazzo-mensen, meer new wave dan punk”.


    Sommige mensen waren kwaad waren dat ze in het boek stonden.


    “Er was één iemand waarvan de moeder een proces wilde aanspannen. Die jongen was zelf naar me toegekomen of ik een foto wilde maken dus dat sloeg nergens op. Ze wilden er geld uitslaan”.


    Toen het uitkwam was het boek commercieel geen succes.


    “Klopt, maar de pers besteedde er veel aandacht aan, ik heb een interview in Avenue en in HP de tijd gedaan en ook in Het Parool stond een artikel erover. Er waren 3000 exemplaren waarvan er 1000 zijn verkocht. De overige 2000 kwamen bij De Slegte terecht. Ze kostten daar 9,95 en werden door een boekverkoper in de boekengalerij in de Oudemanhuispoort weer met winst doorverkocht. Fotoboeken verkopen nooit zo erg goed en komen vaak al snel in de ramsj terecht”.


    Veel mensen gingen in die tijd aan de drugs, vooral degenen die aan de heroïne en de speed waren geraakt keerden zich van de punkbeweging af en keerden terug in de “normale” maatschappij.


    “In museum Fodor is toen niet zo lang na het uitkomen van het boek de eerste expositie van de foto's van Max geweest geweest. Rob Malasch kende hij al van voor de punktijd. Die heeft er later ook een expositie van gehouden in zijn galerie in Amsterdam. Dat zal ongeveer in 1998 zijn geweest. Door het uitvergroten van de foto's op de expositie werden deze nog interessanter.Dat kwam omdat het kleinbeeldfoto's waren en door de vergroting zag je veel meer details. Max zou de foto's nu wel zachter willen afdrukken dan toen. Tegenwoordig fotografeer ik nog steeds met kleurennegatieffilm, ik ben nog niet overgegaan op digitale fotografie. Tijdens de eerste grote punkrevival in Engeland in 1996-97 ontstond er ook weer belangstelling voor Paradiso Stills maar dat was toen uitverkocht. Max had tien exemplaren gekregen en op een bepaald moment had hij het zelf niet eens meer. Inmiddels heeft hij wel weer een exemplaar teruggekregen. Op e-bay werd het op een bepaald moment zelfs voor grote bedragen aangeboden”.


    In 2004-2005 kwam Broodje weer in aanraking met de oude punktijd via de nederpunk website. Op die site werd Paradiso Stills ook regelmatig genoemd als een soort cultboek dat voor 150 tot 300 euro wordt verkocht.


    “Dat vind ik leuk, dat mensen er blijkbaar nog zoveel waarde aan hechten. Ik zal het niet van de daken schreeuwen. Niet zozeer vanwege het geld want dat interesseert me niet zo. Agnes B. heeft jouw benaderd in verband met het maken van T-shirts van jouw foto's Max vond dat wel interessant maar heeft haar toen wel naar Rob Malasch verwezen. Twee jaar geleden hingen er vier foto's in het Stadsarchief toen dat pas geopend was op de nieuwe plek in de Bazel in de Vijzelstraat en hingen er ook foto's in FOAM.Daar is ook een uitzending op TV over geweest”.


    In die tijd kreeg Broodje een T-shirt van Agnes B. met een foto die Max van hem heeft gemaakt. Het boek werd voor hem een soort vertolking van wat ik toen heb beleefd. Het is voor hem een soort bijbel geworden van de mensen waar ik die tijd mee omging. Het werkt heel bepalend voor zijn ontwikkeling.


    “Dat geldt voor mij ook wel, het was het laatste echt swingende deel van mijn leven, alles is nu in een veel rustiger vaarwater gekomen. Als fotograaf ben ik nu eigenlijk met pensioen. Ik fotografeer nog wel als ik reis, b.v. in India. Ik houd erg van grote steden. Mensen fotografeer ik tegenwoordig niet meer, vooral architectuur. Dat loopt als een soort rode draad door mijn hele leven.

    Er wordt weer overwogen om een nieuw boek uit te brengen van mijn foto's. Aanvankelijk was het de bedoeling om een soort totaaloverzicht te maken. Daar is de men nu vanaf gestapt. Het wordt nu een expositie met een catalogus. Waarschijnlijk wordt het digitaal en op groot formaat.

    Het is waarschijnlijk in 2010 of anders in 2011. Er zullen een aantal foto' s worden tentoongesteld worden en dat zal nieuw werk zijn.


    Een herdruk van Paradiso Stills zit er niet in ?

    “Dat lijkt me niet, dat doet toch afbreuk aan de 1e druk hoewel die zijn waarde wel zal behouden”.


    Marc Geerardts is in 2000 iets gaan doen met Paradiso Stills en is daar vijf jaar mee bezig geweest. Sommige mensen waren niet zo te spreken over het resultaat dat uiteindelijk in Paradiso is vertoond.


    “Ik had me er meer mee moeten bemoeien, ik heb het teveel op zijn beloop gelaten. Het resultaat vond ik nogal pover. Er had veel meer ingezeten. Video was ook beter geweest dan 8 mm. Het is zonde van alle tijd en het werk dat hij erin gestoken heeft”.

    Bedankt voor het interview Max !

    (Max signeert een foto voor Broodje ter afsluiting)




    Lees meer...
    Vanavond was ik aangenaam verrast toen ik twee CD's vol historische nederpunk op de deurmat vond. Dat gebeurt je niet elke dag !
     
    Fucking Peter had al aangekondigd dat hij verloren gewaande Gospelfuckers-opnamen letterlijk boven water had gehaald. Tien nummers maar liefst waaronder de klassieker Jesus is the Drug waarvan ik tot op heden alleen een live-versie kende.
     
    Daarnaast een CD van het legendarische City Squad, 12 nummers opgenomen in de Tichel in 1978. City Squad bestond uit Fred van Brummelen (bas), Josje Dans (drums), Pebbles
    Willekes (zang, gitaar) en Peter van Zijl (gitaar).
     
    Als ik naar deze CD's luister waan ik mij even weer terug in 1978 toen ik op de middelbare school het tweede uur gym verzuimde om samen met mijn vriend Herry op een draagbare cassetterecorder (walkmans, laat staan IPODS bestonden toen nog niet) naar punk te luisteren.
     
    Bedankt Peter, Fred en Broodje !!
     
    Kees, webmeester
    Lees meer...   (4 reacties)
    GEZOND EN GELUKKIG 2010
     
    De webmeester wenst, mede namens mede-webmeester Bert Broodje, alle bezoekers van deze site een gelukkig en gezond 2010 !!!
     
    Kees Smit, webmeester
     
     
    Lees meer...   (5 reacties)

    De Engelse punkband Rubella Ballet zullen op vrijdag 20 november 2009 optreden op het Ladyfest in Exit te Rotterdam, met o.a. Zillah Minx en Sid Truelove (tevens drummer van X-Ray Spex) .

    Op 21 november zal 's middags ook de film 'She's a Punk Rocker U.K.' van Zillah Minx in Exit te zien zijn.

    Adres:

    Mauritsstraat 173
    3012 CH Rotterdam

    Zaterdagavond 21 november speelt Rubella Ballet in Den Bosch.

    Op zondag 22 november speelt Rubella Ballet in Occii in Amsterdam, vanaf 20:00 uur.

    Adres:

    Amstelveenseweg 134
    1075 XL Amsterdam
     
    Kees, Webmeester
    Lees meer...   (1 reactie)
    Onze goeie oude makker Jan Brockhus van Koffiehuis Ome Leen uit de Kinkerstraat in Amsterdam is zojuist overleden. Moge zijn ziel rust vinden na een zware periode van ziek zijn.
     
    Jantje R.I.P
     
    Hier wat voor drachten voor Jantje
     
       
     Lieve Jan,

    Ja, zo wil ik me jou nog blijven herinneren,
    dansend op de vierkante centimeter,
    kunstgebit op de bodem van je bierglas,
    op het bankje voor je koffiehuis, genietend van het leven.

    Altijd mensen helpend waar je kon, vriend en vader tegelijk, veel gevoel voor humor en erg van mensen houdend in alle soorten en kleuren, je gevoel voor schoonheid en je onovertroffen creativiteit. Liefde voor je werk, je school en vooral je grote liefde voor het leven.
    Ik mis je nu al.

    Bedankt voor zoveel mooie momenten Jan ! Ik heb veel geleerd van je lef om te durven leven !
     
    Wim.
     
       
     Lieve Jan,

    Vorige week woensdagavond heb ik jou voor het laatst gezien en gesproken. Ik nam de cd van Nick Cave voor je mee die ik voor jou kopen zou en je wilde gelijk de cd horen. De hele cd lang heb je met je ogen dicht alle liedjes meegezongen, heel zachtjes.

    Ik zei iets waarvan ik niet meer weet wat het was maar ik weet nog een ding wel en dat is dat jij toen zei: Ik heb ook een heel mooi leven gehad.
    Je zei ook, tot snel, toen ik na 2 uur weer vertrok.

    Jij was voor mij, in mijn tienertijd een van de weinigen die mij werkelijk kon helpen aan een vriendelijk en een veilig gevoel. Dank je wel Jan ! Voor je vriendschap, je warme vriendschap, een waar we ons bij thuis mochten voelen. Dat is een gevoel dat ik deel met anderen die ik over jou heb horen spreken.

    Dank je wel Jan voor alles dat je met ons deelde, je humor, je geduld, je gevoel voor schoonheid en de manier waarop jij daar uiting aan gegeven hebt.

    Je hebt het goed gedaan,

    Goeie reis lieve schat !
     
    Miriam.
     
    Voor Jan, of, Waarin kleine mannen groot kunnen zijn.
     
    Een mistige dag en ik loop langs de grachten
    Ik zie
    een tweeluik
    Luik één: ‘Laugh More’
    Luik twee: ‘Live More’
    Met daaronder vrij klein
    ‘Ik lach als ik je zie’.
    Daaronder geschilderd, geraamten op fietsen,
    Amsterdamser kan niet.
    Dat was Jan.
    In de boom aan een draadje een uil, kijkt mij na.
    Daarna, ingang park,
    Vreedzaam sit-in, een bord met;
     
    ‘Sincerity, Compassion, Tolerance’
    Ik pluk nog steeds bloemen
    uit het plantsoen van de stad;
    hier neem mijn woorden, jij hebt ze gehad.
    Zo punk was je niet,
    altijd recalcitrant,
    dat zorgt dan
    natuurlijk
    voor een verband.
    Altijd maar geven,
    soms meer dan je vroeg;
    Jan, zeg nou eerlijk, genoeg is genoeg.
    En als je dat niet vindt, wat doe je dan hier?

    Ga vooral verder
    en máák plezier!
    (Dansen! En bier.)

    8 november 2009
     
     
     
     
     
     
    Later meer...
     
    Donderdag 11.45 is de uitvaart in de aula van crematorium De Nieuwe Ooster
    kruislaan 126 te Amsterdam  http://www.denieuweooster.nl/
     
    Er staat een collectebus voor donaties voor de KWF Kankerbestrijding i.p.v bloemen.
     
    Broodje 
    Lees meer...   (3 reacties)
    Beste bezoekers van nederpunk en in het bijzonder de deelnemers aan de punkquiz,
     
    Hier volgen de goede antwoorden en de uitslag.
     
    Er zijn 16 inzendingen ontvangen. Er was slechts 1 deelnemer die alle vragen goed heeft beantwoord en dat was Chris Visser. Die is dan ook de terechte winnaar.
    Ik neem vandaag per e-mail contact met hem op om de prijsuitreiking (Boxset van
    Rondos) te regelen. Gefeliciteerd Chris !
     
    Een andere deelnemer (Ruud van Eck) kwam heel dicht in de buurt met slechts 2 foute antwoorden en een verkeerd gespeld antwoord op vraag 4 (maar voor de einduitslag maakt dat niet uit, dat zou ook wel flauw zijn). Chris gaf terecht ook aan dat de Bene-fietavond voor El Salvador (vraag 16) niet doorging, zodat hij terecht opmerkt dat de genoemde bands "zouden" spelen.
     
    Bij de overige 14 deelnemers noteerde ik een aantal foute antwoorden dat varieerde van 6 tot 11. Sommige antwoorden moest ik fout rekenen omdat het antwoord onvolledig was (b.v. bij vraag 1a niet alle bands genoemd, bij 1d bands genoemd die later niets meer uitbrachten, bij vraag 14 niet alle a/b-kanten goed, etc.). Op vraag 14f waren twee goede antwoorden, te weten Peter Pontiac en Roel Smit. Het boek van Roel verscheen wel recenter.
     
    Hier volgen de goede antwoorden
     
    1-In de jaren tachtig verscheen een verzamel-LP getiteld Oorwormer.
     
    a. Noem alle bands die op deze LP te vinden waren
    Asbest
    Atims
    B-Social
    GRRR
    Hangdogs
    Index
    N.V. LE Anderen
    Red Orchestra
    Svatsox
    The EX
    Verz
    Zowiso
    Zwembaden
     
    b. In welk jaar verscheen deze LP ?
    1982
     
    c. Wat hadden de bands op deze LP met elkaar gemeen ?
    De Wormer en alle opnames zijn live opgenomen in Villa zuid in de Wormer
     
    d. Welke bands op deze LP brachten eerder of later ook nog
    een andere LP of single uit ?
    Svatsox - veel
    The Ex - heel veel
    N.V. Le Anderen  - (OA sound of the streets - A way to spend your life) ( http://www.zaansepophistorie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=766&Itemid=29 )
    Verz Ed  - ( OA Miljoenen magen, LP 1983, bijlage Gramschap 38/39, MMM records) ( http://www.zaansepophistorie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=766&Itemid=29 )
    Zowiso - ( OA Hé Joop/Telegraph News 7", '82, ingesloten bij 'Jogtrot', platen, opgenomen live in Zurich + Beats per Minute (7", platen, '83)
    Zwembaden - (OA Split LP 'Sloop de Stopera' met Zowiso LP, platen, '84)
     
    2-De debuut-LP van Ivy Green verscheen op het Pogo-label.
    a. In welk jaar verscheen deze LP ?
    1978
     
    b. Hoe heet de zanger van Ivy Green ?
    Tim Mullens
     
    c. Uit welk dorp kwam Ivy Green ?
    Hazerswoude-Dorp
     
    d. Hoe heet het nummer van Ivy Green dat verscheen op de verzamel-LP Uitholling
    Overdwars ?
    Pak 'm Beet
     
    e. Welke organisatie die nog steeds bestaat verzorgde de release van Uitholling
    Overdwars
    Stichting Popmuziek Nederland
     
    f. In welk jaar verscheen deze verzamel-LP ?
    1979
     
    3-Onder welke naam werd de band Big Peter and the Terrible Garage later bekend ?
    Panic
     
    4-Welke bekende Engelse punkband zou op 10 maart 1979 in Paradiso spelen met Ivy Green maar kwam niet opdagen ?
    X-Ray-Spex
     
    5-Hoe heette de drummer van Workmates ?
    Herman Voogd
     
    6-Wie was de bassiste van A-4 en van welke bekende Amsterdamse punk werd zij later de levenspartner ?
    Charlotte Smits bassiste
    Johan van Leeuwen
     
    7-Welke leden van Indirekt speelden later ook in Antic Hay ?
    Ruud Sweering
    Rick Blom
    Jeroen Hennis
     
    8-Welke Nederlandse punkbands speelden op 9 juni 1979 tijdens een D-Day in
    Paradiso ?
    The Filth
    The Rondos
    Ivy Green
     
    9-Hoe heetten de andere bands die samen met Rondos actief waren in het zogenaamde Red Rock-collectief ?
    Rode Wig
    Sovjets
    Tändstickorshocks
     
    10-Wie was drummer in Human Alert en is tegenwoordig actief als dichter en vertaler ?
    Menno Wigman
     
     
    11-Wat was de achternaam van de twee broers die in Mecano hebben gespeeld ?
    Bolten
     
    12-Door welke bekende punkkunstenaar zijn de Delfts blauwpanalen op het Centraal Station gemaakt ?
    Hugo Kaagman
     
    13-Welke Amerikaanse muziekjournalist wordt beschouwd als de uitvinder van het begrip punk ?
    Nick Tosches
     
     
    14- a. Welke vier singles (noem de vier bands en titels van alle nummers met A- en B-kanten) verschenen in 1978 op het No Fun-label ?
    No Fun 1 God's Heart Attack-Treat Me Like a Doll/Ain't No Hooker (1978)
    No Fun 2 Mecano-Face Cover Face/Fools (1978)
    No Fun 2 1/2 Helmettes-I Don't Care What the People Say/Half Twee (1978)
    No Fun 3 Subway-Jesus Loves Me (But I Don't Care)/You Gotta Support (1978)
     
    b. Wie was de oprichter van dit label ?
    Hansje Joustra
     
    c. Op welke gracht in Amsterdam had hij destijds een punkwinkel ?
    Rozengracht
     
    d. Wie ontwierp een paar hoezen en alle labels van de singles op het No Fun-label
    Joost Swarte
     
    e. Wat is de naam van de uitgeverij van onder meer stripboeken die de oprichter van
    No Fun later is begonnen ?
    Oog en Blik
     
    f. Van welke bekende punktekenaar verscheen recent een boek bij deze uitgeverij ?
    Peter Pontiac (maar het mag ook Roel Smit zijn, het is maar wat je onder recent
    verstaat, het boek van Roel verscheen wel recenter)
     
    g. Bij welke destijds bekende platenzaak werkte de oprichter van No Fun voordat hij
    zelf een winkel begon ?
    RAF -- Maar no fun was van Raf (bron Hansje Joustra 08-05-09) 
     
    15- a-Uit welke stad kwam het 1000 Idioten label ?
    Enschede
     
    b-Wat was de eerste release op dit label ?
    Van Agt Casanova - Ik wil jou zijn - Paul Tornado
     
    16-Op 29 januari 1981 werd een El Salvador-benefietavond georganiseerd in Paradiso. Welke bands speelden op deze avond ?
    De bands die op 29-01-1981  moesten spelen waren de Workmates, The Ex, Svätsox, Biz-Kids, Nixe en the Nitwitz
     
     
    17-In welke punkband speelde de in een politiecel overleden kraker Hans Kok ?
    Lol en de Ellendelingen
     
    18-Welk Belgisch platenlabel bracht de laatste jaren fraaie heruitgaven uit van
    onder meer de bands Zmiv, No Pigs, Winterswijk Chaos Front en Pandemonium ?
    Noise and Distortion
     
    19-In het voorprogramma van welke bekende Engelse punkband speelden Jezus & The Gospelfuckers op 25-9-1981 in Paradiso ?
    Exploited
     
    20-Op welke CD (noem de titel) van de Amsterdamse band NRA schreef en zong de webmeester van deze site een nummer en hoe heet dat nummer ?
    CD: Is this for real?
    Nummer: Straight Bourbon Rednecks
    Lees meer...   (10 reacties)
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl